HELP / सहायता   |  Revised Last Date : 14-Aug-2020

आवेदन से पहले पढ़ें / Read Before Apply

आवश्यक दिशा निर्देश PUCET 2020 नामांकन से संबन्धित :
  1. आवेदन इंग्लिश (English ) में भरे जाएंगे ।
  2. ऑन लाईन आवेदन के उपरांत आवेदन की प्रिंट कॉपी संबन्धित कॉलेज या पटना विश्वविद्यालय भेजने की आवश्यकता नहीं है । 
  3. प्रत्येक आवेदक का अपना सक्रिय मोबाइल नंबर और ईमेल आवश्यक है । जिनका ईमेल नहीं है आवेदन से पूर्व अपना ईमेल बना लें। अपना मोबाईल नं० भी अलग होना चाहिए। एक मोबाईल नं० से तथा एक ईमेल से एक ही पंजीयन हो सकता ।
  4. आवेदन के पूर्व अपने फोटो तथा हस्ताक्षर की स्कैन कॉपी तैयार रखें। फोटो अपलोड से संबन्धित सहायता देख लें 
  5. आवेदन की राशि जमा करने से पूर्व यह सुनिश्चित हो लें कि सभी सूचनायें पूर्ण एवं सही हैं। राशि जमा होने के उपरांत किसी प्रकार की सूचना को परिवर्तित नहीं किया जा सकता है । राशि जमा करने से पूर्व आप अपने निजी सूचनाओं को जितनी बार चाहे परिवर्तित कर सके हैं लेकिन राशि जमा करने के उपरांत किसी भी तरह का परिवर्तन नहीं किया जा सकता है
  6. आवेदन से पूर्व यह सुनिश्चित हो लें कि संबंधित पाठ्यक्रम हेतु निर्धारित योग्यता / पात्रता पूरी हो रही है। निर्धारित योग्यता / पात्रता का उल्लेख पाठ्कम विवरणी का उल्लेख संबंधित कालम में उपलब्ध है।
  7. वैसे पाठ्यक्रम जिसमें नामांकन प्रवेश परीक्षा के आधार पर होना है उनमें वैसे विद्यार्थी भी आवेदन कर सकते हैं जिनका परीक्षाफल प्रकाशित नहीं हुआ है किन्तु उन्हें अपना अंकपत्र नामांकन सूची प्रकाशन के पूर्व जमा करना होगा अन्यथा उनके नामांकन पर विचार नहीं किया जायेगा। वैसे पाठ्यक्रमों में अंकपत्र आवश्यक है जहां नामांकन का आधार विगत परीक्षा का अंक है। विना अंक पत्र के नामांकन करने वाले आवेदनों पर विचार नहीं किया जायेगा। वैसे आवेदक फॉर्म भरने से पहले रिज़ल्ट निकलने की प्रतीक्षा करें । कुछ आवेदक शून्य या गलत जानकारी डालकर फॉर्म भरते हैं । वैसे आवेदन गलत जानकारी देने के कारण अस्वीकृत कर दिये जाएंगे ।
  8. ऑन लाईन आवेदन के उपरांत आवेदन की प्रिंट कॉपी अपने स्वअभिप्रमाणित शैक्षणिक अंकपत्रों की प्रति तथा अन्य कागजात यथा जाति प्रमाण /अपंगता प्रमाण पत्र/ विभिन्न कोटा संबंधित प्रमाण पत्र आदि के साथ सुरक्षित रख लें और पटना विश्वविद्यालय द्वारा मांगे जाने पर प्रस्तुत करें ।
  9. ऑनलाइन राशि जमा होने के पश्चात यदि तकनीकि त्रुटि के कारण राशि की पुष्टि नहीं हो पाती है और आपके बैंक अकाउंट से राशि निकल जाती है तो इसकी लिखित सूचना ईमेल से support@puonline.co.in दें अपने एप्लिकेशन नंबर और पेमेंट से संबंधित ईमेल या एसएमएस का उल्लेख जरूर करें। एक से ज्यादा बार पेमेंट होने पर भी सूचित करें जिससे हमलोग संबंधित अतिरिक्त पेमेंट को वापस कर सकें । इन सारी प्रक्रिया में में 2-5 दिन या ज्यादा समय लग सकता है । आवेदक का धैर्य और सहयोग अपेक्षित है ।

आवेदन कैसे करें विस्तृत सहायता 


Important Instructions for PUCET 2020
  1. Application will be filled in English.
  2. After online form fill up it is not required to send print copy to respective college or Patna University (Like previous years ). 
  3. The applicants must have their own active email Id and mobile number for registration and future communications.
  4. One Mobile no. and one email id can be used for one registration only.
  5. Before making payment please ensure that information entered by you  is correct and complete in all respect. After making payment no change is possible. However you can edit personal information as many times you want before payment. Login to portal to edit your Application.
  6. Keep your scan copy of photo and signature ready before filling up form. Check Photo / signature related instructions.
  7. The applicants must ensure that they fulfill the requisite eligibility criteria of the courses they are applying for. The eligibility criteria are mentioned in relevant column of the On-line admission schedule.
  8. The appearing candidates may apply for admission in such courses where admission is based on Entrance Test but they must submit the copy of the mark sheet of the previous result before the finalization of selection list for admission failing which their candidature will not be considered for admission. Mark sheet is mandatory in such courses where admission is based on the marks obtained by the candidates in the previous examinations. Such candidates must wait for the publication of their results before submission of online form. Some applicants use zero and other characters to fill in the marks column. Their form will be rejected in absence of correct marks.
  9. The applicant needs to keep a print copy of the duly filled in form complete in all respect along with the self-attested copies of the academic records (Marksheet / CLC / TC etc) and other relevant documents (caste certificate / quota related certificate / certificate for Physical Disability etc as required) to present / show Patna University / respective college when asked for.
  10. The applicants must ensure that they have filled up the correct option related to caste categories / quota / Hostel accommodation etc. They will not get another chance to exercise these options after final submission of online form.
  11. While paying online if the payment got deducted from your bank account and the form still shows unpaid, you need to report such incidents via mail to support@puonline.co.in . It must include your application id , mobile no. and any SMS or email received from payment gateway containing any reference number. Follow the same in case you pay more than once for any particular form. Such issues takes 2-5 working days, your patience is highly appreciated in resolving such issues.

HOW TO APPLY DETAILS